kimbouw.reismee.nl

Tortuguero

Donderdag 21 Februari

Vanmorgen zijn wij om 5:30 vertrokken naar Tortuguero. En ik hoor je nu denken ‘wat is dat in hemelsnaam?!?’ nou geef me even de kans om (Wikipedia het te laten) uitleggen:

Tortuguero is een dorp (poblado) aan de rand van het nationaal park Tortuguero in de gemeente Pococi in Costa Rica. De naam staat voor schildpaddendorp. De stranden van Tortuguero zijn de belangrijkste nestplekken voor een drietal met uitsterven bedreigde zeeschildpadden. Dit zijn respectievelijk de Lederschildpad, de Groene Zeeschildpad en de Karetschildpad. Bij het dorp bevinden zich dan ook twee biologische onderzoeksstations. Het is een klein dorp dat slechts per boot door het oerwoud (primair regenwoud) of per vliegtuigje bereikt kan worden. Het dorp is met name bekend geworden door het ecotoerisme. Duizenden toeristen komen op het dorp af om de zeldzame schildpadden te bewonderen en boottochten te ondernemen door het nationaal park.

Ja dat dus. We moesten eerst met een Uber (dé ontdekking van deze week) naar een hotel waar we opgepikt zouden worden met een bus. Na ongeveer 2 uurtjes in de bus kwamen we aan bij een restaurantje om te ontbijten. Daarna zaten we weer ongeveer 2 uur in de bus en kwamen we aan bij een haventje. De boottocht duurde ook weer 2 uurtjes en toen waren we op ons resort/hotel ding. Onderweg zagen we al aan beide kanten de prachtige natuur van de jungle daar. Nadat we even de tijd hadden gekregen om naar onze kamer te gaan en naar de Caribische zee te staren werd het weer tijd voor een boottocht (spoileralert: veel boottochten deze dagen) naar het plaatsje Tortuguero, wat eigenlijk een weggetje van 1 kilometer is met aan beide kanten winkeltjes, supermarktjes en restaurantjes. Het was uber cute en ik heb een fantastische mok gekocht met een sloth (luiaard) erop. Zodra ik heb uitgevogeld hoe je foto’s upload zie je het allemaal wel voorbijkomen!! We gingen die avond lekker vroeg slapen want de volgende ochtend zouden we, jawel, een boottocht doen om 5:30 want ’s ochtends zie je de meeste dieren.

OH ik vergeet helemaal de drama van de douche te vertellen!! Oke, ik ben dus hier met Fenna en Pim, die allebei doodsbang zijn voor (in mijn ogen) ongeveer alles wat leeft en niet groter dan een rat is. Ik stond heeerlijk te douchen toen ik uit de kamer van Pim en Jule allemaal geschreeuw hoorde. Ik rende snel in ingewikkeld in een handdoek naar de buurtjes toen bleek dat er een KIKKER in de douche zat. Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een kleine donkergroene/bruine kikker, nog kleiner dan die in ons kikkerlandje (sorry kon het niet laten). De buurman aan de andere kant werd er in paniek bij gehaald maar het lukte hem niet om de kikker te vangen, die kwam uiteindelijk onder het bed te zitten. Ondertussen werd er weer geschreeuwd vanuit onze kamer want er zaten gekko’s in onze douche. Fen kon dat ook niet meer aan dus ging naar de inmiddels kikkervrije douche bij Pim en Jule. Uiteindelijk heeft een man van de receptie de kikker gevangen en vrijgelaten. We konden eeeeiiindelijk slapen.

Vrijdag 22 Februari

We stonden enorm vroeg op voor de eerste boottocht van de dag, deze begon direct met hét hoogtepunt van de gehele trip: een mama en baby sloth hingen samen te chillen aan een tak. We hebben even verliefd naar de boom gestaard en gingen weer verder. We gingen met de boot door het nationale park van Tortuguero (in Costa Rica zijn er meerdere nationale parken waar alle flora en fauna in rust kan bestaan (volgens mij)). We zagen verder vooral enorm veel vogels. Na het ontbijt was het tijd voor boottocht nummer 2 (ik zei het toch), hierbij zagen we nog meer vogels, vogels en vogels. Ook waren er wat aapjes en leguanen EN TOEN *trommelgeroffel* WEER DE SLOTHS. De mama en baby hingen na 5/6 uur nog steeds in exact dezelfde positie aan exact dezelfde tak, deze beesten zijn echt mijn spirit animals. Er bleek nog eentje in de boom ernaast te hangen die wel wat levendiger was. Hij draaide zijn nekje om om ons ook eens even goed te bestuderen en deed een poging tot heel cool te bewegen, het was 1 grote vertraagde beweging maar wel het beste ever. ’s Middags hebben we lekker aan het zwembad gelegen (we mochten niet in de rivier of zee zwemmen). Voor het avondeten hebben we door een kikkertuin gelopen op ons resort/hotel en blijkbaar een mega zeldzame kikker gespot die onze lieve guide Carlos naar mij vernoemde #goals.

Zaterdag 23 Februari

Weer vroeg de wekker gezet want we wilden de zon op zien komen op het strand. Stel je eens voor, een prachtig strand vol palmbomen, de zee vol wilde golven en dan terwijl je op een stukje aangespoeld hout zit, kijken naar hoe de zon aan de horizon staat. Prachtig toch?! Nou, dat dachten wij ook totdat het bewolkt bleek te zijn en er niks te zien viel… teleurgesteld zijn wij weer richting het restaurant gelopen voor het ontbijtje. Na het ontbijt was het tijd om de boel in te pakken en weer de hele reis terug te maken. Weer een boottocht van 2 uur en de busreis met tussendoor lunch bij een restaurantje.

Zondag 24 Februari

Vandaag gaan we ein-de-lijk een pan kopen hoezee!! We gingen naar Price-Smart (soort Amerikaanse Sligro) en naar de Walmart (aka boodschappen walhalla). Na vele paden af te struinen kwamen we bij de pannen aan. We hadden een prachtige pan op het oog en na een gedetailleerde inspectie bleek deze niet voor inductie te zijn, sterker nog, ze verkochten niet zulke pannen voor inductie…. Fen werd enorm boos dus besloot, per ongeluk, een glazen deksel keihard op de grond te gooien. De scherven vlogen in het rond en het was een heel spektakel. Uiteindelijk zijn we met een elektrische pan naar huis gegaan die as we speak voor het eerst gebruikt wordt, spannend!!!!!

Deze dag stond enorm in het teken van scherven brengen zeker geen geluk, eenmaal thuis besloot Pim om, per ongeluk, een bord te laten vallen. Als klap op de vuurpijl vond ik het wel lache om mijn tas van de tafel te laten vallen waar een glazen fles chilisaus in zat. Het hele huis stonk naar chili en mijn tas hangt zielig aan het wasrek te drogen. ’s Avonds gingen we lekker op tijd naar bed want de volgende ochtend begon onze eerste stagedag!! Daarover snel meer.

Zodra ik tijd heb om foto’s uit te zoeken zal ik wat online gooien!!

Kim