kimbouw.reismee.nl

Week 1

Goeiemorgen vanuit het zonnige San José!

Oke dit wordt dus mijn eerste echte blogpost, best spannend. Ik wil jullie graag een update geven van wat ik allemaal heb beleefd tijdens mijn eerste paar dagen aan de andere kant van de wereld! Ik kan je alvast beloven dat het een lang verhaal wordt want ik ben heeel goed in langdradige verhalen te vertellen zonder clue of logisch einde, dus sorry daarvoor, ik beloof dat ik mijn best ga doen. Oke, daar gaan we dan!

Zondag 17 Februari:

Dit is letterlijk mijn langste dag ooit (haha leuk hoor tijdverschil humor). Om 5:00 ben ik vanuit Zwolle vertrokken naar Schiphol met mijn ouders en broertje. Van Schiphol zelf kan ik me niet enorm veel herinneren, waarschijnlijk door de stress en vermoeidheid, maar voor zover ik weet ging alles soepeltjes en voordat ik het doorhad waren we in het vliegtuig en stegen we op. OMG, ik ga dit koude kikkerlandje gewoon 2,5 maanden niet zien en OMG ik ga helemaal naar de andere kant van de wereld. Wat doe ik mezelf aan?

De eerste vlucht naar Houston ging prima, hij duurde 10 uur en 30 minuten ongeveer en er was genoeg te doen tijdens de reis. Ik heb me vermaakt met een boek, muziek, films (ze hadden mamma mia woehoe) en heeel veeel slapen. 

Toen we aankwamen in Houston was ik echt in shock, het personeel bij de paspoortcontrole liep met cowboyhoeden en het was allemaal zo vreemd (ik maakte me van te voren enorm druk om deze overstap want in mijn hoofd is Amerika doodeng en superstreng). De overstap ging vrij soepel (op een appel incidentje na, he Pim   ) en voordat we het doorhadden was het tijd voor vlucht nummer 2, Houston - San José.

Binnen 3,5 uur waren we in Costa Rica en na een klein uurtje op het vliegveld stonden we eindelijk weer in de frisse lucht. We werden opgehaald door de directeur van het basisschool gedeelte en thuis afgezet. Dit was wel weer een heel avontuur. We moesten op het vliegveld onze host appen die dan richting ons airbnb huisje zou rijden om de sleutels te geven, we hadden alleen totaal geen rekening gehouden met het cultuurverschil qua tijd. Wij Nederlanders zijn mega punctueel en tja, Costa Ricanen dus niet zo. Toen we bij het huis aankwamen bleek de host al uren niet online te zijn geweest op WhatsApp en als we hem belden ging hij direct naar de voicemail. Toen we al een tijdje voor het huis stond stelde de directeur voor om dan maar een hotelletje te zoeken of bij hem te logeren. De paniek kwam omhoog borrelen want hoe groot was de kans dat wij natuurlijk weer opgelicht zouden zijn en daarmee opeens dakloos in een vreemde stad aan de andere kant van de wereld. Op het moment dat we de knoop door wilden hakken, appte onze host dat hij onderweg was, thank god. Na een reis van in totaal 26 uur was het tijd om heerlijk te slapen.

Maandag 18 Februari

Onze eerste ochtend in Costa Rica!! De dag begon thanks to de jetlag al vroeg. We hebben boodschappen gedaan en verder heel veel gerummikubd (is dit een bestaand woord?)

Het huisje is klein maar fijn. 2 slaapkamers een badkamer en een keuken/woonkamer. Fen en ik delen een kamer en Pim heeft de andere voor haar alleen.

We hadden ons allemaal enorm verheugd op de spaghetti die op ons zelfbedachte menu stond tot we beseften dat we alleen bakpannen hadden.. Dit was weer zo heerlijk typisch want natuurlijk hadden we hier weer niet over nagedacht.

Dinsdag 19 Februari

's Ochtends had ik een meeting met alle leraren van year 4, ze hebben de volgende week (mijn eerste week) helemaal gepland en je zou denken dat ik nu helemaal weet wat we gaan doen, maar nee. Ik was zo in onder de indruk van alles dat het bijna niet binnen kwam. Daarna heb ik Hazel, mijn mentor-teacher gesproken een op een.

's Middags zijn we naar een spec-ta-cu-lair waterpark gegaan genaamd Ojo de Agua! Het bleek een beetje vervallen maar het was wel lekker om te kunnen zwemmen en zonnen. 

Die middag hebben we een normale kookpan gekocht en ik was helemaal gelukkig omdat we eindelijk normaal konden gaan koken, eenmaal thuis begon ik enthousiast met groente snijden en het moment dat ik de broccoli in onze spectaculaire, grandioze pan wilde gooien en op het denkbeeldige vuur wilde zetten, kwam ik tot de ontdekking dat we een pan hadden gekocht die op alle soorten fornuizen kon behalve inductie. Ja, je raadt het al, wij hebben inductie.

Woensdag 20 Februari

Deze ochtend gingen we weer naar de school om administratieve dingen te regelen. We kregen ook een rondleiding, niet dat ik nu weet waar mijn lokaal zit want ik was constant volledig verdwaald, maar dat zien we maandag wel weer. Hihi

De middag had ik het huisje helemaal voor mij alleen dus ik heb heeeerlijk niks gedaan en geslapen. Door de jetlag zijn de nachten kort, ik slaap heel vroeg iedere avond en daardoor ben ik rond 5:00 klaarwakker.

's Avonds werden we uitgenodigd om te komen eten bij Jule en Laura. Laura woont hier nu iets meer dan een jaar en geeft aardrijkskunde les op het middelbare school gedeelte van onze school en Jule woont bij haar in. We hebben zelf springrolls gemaakt (doorzichtige soort koude loempia's) MEGA lekker en super gezellig! Na het eten ging Jule met ons mee want de volgende ochtend vertrekken we vroeg naar Tortuguero, maar daarover meer in de volgende post!

Nou, dit was het dan. Ik hoop dat het ook maar een beetje interessant is om te lezen. Zo niet, zijn tips altijd enorm welkom!

Bedankt voor het lezen en tot gauw!

Kim

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!